Cum se schimbă standardele de frumuseţe în 60 de secunde

Toate acele imagini pe care le vedem în media, care prezintă modele cu corpuri subţiri și perfect sculptate, au o influenţă majoră asupra modului în care ne formăm percepţiile legate de gradul de atractivitate și frumuseţe. Asta poate avea grave consecinţe asupra persoanelor influenţate standardele nerealiste de frumuseţe.
Potrivit unui sondaj global efectuat de Dove și Agenţia de Publicitate Ogilvy, doar două procente dintre femeile intervievate se consideră frumoase, majoritatea fiind nemulţumite de greutatea lor corporală. „Mass-media și publicitatea stabilesc un standard nerealist de frumuseţe pe care majoritatea femeilor nu îl poate atinge”, este o afirmaţie cu care 81% dintre participante au fost de acord, scrie Layla Revis, vicepreședintele senior al companiilor Fleishmann-Hillard.
Cât de rapid lucrează aceste imagini pentru a ne modifica modul în care percepem frumuseţea? Doar 60 de secunde, după cum sugerează cercetătorii de la Universitatea din Nottingam, într-un studiu publicat în jurnalul PLOS One.
La studiu au participat în total 95 de persoane asiatice: 46 de bărbaţi și 49 de femei. Voluntarii au fost împărţiţi în patru grupe și au fost rugaţi să privească timp de 5 secunde seturi a câte 12 fotografii cu modele. Unii au privit imagini cu modele plinuţe, considerate mai puţin atrăgătoare, alţii au urmărit modele plus-size considerate atrăgătoare, un alt grup a privit imagini cu modele slabe mai puţin atrăgătoare, iar ultima grupă a vizualizat imagini cu modele slabe considerate atrăgătoare.
Apoi, toţi voluntarii au fost rugaţi să analizeze cinci fotografii diferite în care apărea aceeași persoană, dar al cărei corp a fost modificat cu ajutorul programelor de editare foto, pentru a părea mai slabă sau mai grasă. Voluntarii trebuiau să aleagă ipostaza în li se pare că persoana este cea mai atrăgătoare.
În urma acestui experiment, specialiștii au observat că alegerile bărbaţilor au fost aproximativ similare, indiferent de setul de fotografii studiat anterior. Preferinţele lor însă s-au învârtit în jurul modelelor subpodenderale.
În cazul femeilor, experţii au sesizat o putere mare de influenţă a imaginilor. Expunerea la fotografiile cu modele slabe le-a determinat pe voluntare să considere drept atrăgătoare imaginea în care persoana avea un indice de masă corporal (BMI) de numai 16,9. Cele care au vizualizat fotografii cu modele plus-size au considerat atrăgătoare aceeași persoană cu un BMI de 18,4. Trebuie notat faptul că o persoană asiatică al cărei BMI este mai mic de 18,5 e considerată subponderală.
„Aceste rezultate ne ajută să înţelegem cum poate expunerea la imagini să influenţeze preferinţele legate de greutate ale unor indivizi, iar pe baza acestor rezultate putem estima consecinţele negative ale expunerii îndelungate la mass-media”, adaugă experţii.
Real Clear Science punctează însă câteva minusuri ale cercetării. Unul dintre punctele slabe ale studiului este faptul că voluntarii aparţin culturii asiatice, iar rezultatele obţinute ar putea să nu se aplice în cazul altor culturi și rase.
De asemenea, cercetătorii coordonatori subliniază că „studiul examinează modul în care o scurtă expunere la imaginile modelelor influenţează judecăţile privind atractivitatea și sănătatea, prin urmare, nu poate fi generalizată la efectele unei expuneri pe termen lung la media”.  

sursa: semneletimpului.ro