Problemele noilor buletine electronice. Unele institutii nu pot „citi” toate datele cărtii de identitate, cum ar fi adresa

14.06.2025 - Noile cărți electronice de identitate la dau bătăi de cap și îi pun pe drumuri pe cei care au ales să le schimbe pe cele vechi. Unele instituții sau companii private nu pot citi toate datele în format electronic, cum ar fi, spre exemplu, adresa. Aceasta nu este tipărită pe noul buletin. Reprezentanții MAI spun că sunt soluții și promit că vor remedia situația.
Alexandra a intrat de curând în posesia noii cărți electronice de identitate. Primele probleme cauzate de noul buletin le-a întâmpinat atunci când a mers la farmacie pentru a i se elibera o rețeta. Adresa trecută în format electronic pe noul buletin nu putea fi văzută de cititor.
Alexandra, posesoarea unei cărți de identitate: Acolo am întâmpinat această problemă, că nu există adresa trecută pe buletin. Pentru acest lucru a trebuit să mă întorc la Evidența Populației, să mi se elibereze o adeverință unde este stipulată adresa. Acolo se mai stă la încă o coadă, am făcut o cerere, am așteptat și mi-au eliberat această adeverință.
Beatrice Spețeanu, farmacistă: Mesajul este „eroare citire card”. Nu am putut citi niciun card, niciun card din buletinele noi.  
Reprezentanții MAI spun că problema va fi remediată în scurt timp, iar cei care sunt în astfel de situații au la îndemână câteva soluții.
Aurel Cătălin Giulescu, director, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, MAI: Suntem încă în faza de extindere, asta înseamnă că anumite elemente, anumite dezvoltări urmează să apară în câteva săptămâni. Pentru această faza existentă acum, cetățeanul are la dispoziție posibilitatea de a solicita o adeverință în orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor care să ateste domiciliul. În al doilea rând, prin intermediul acelei aplicații disponibile în hub-ul de servicii al MAI, o aplicație în care acea rubrica să fie disponibilă și pe telefonul mobil.
Dragoș Dincă, profesor universitar Administrație Publică, SNSPA: Autoritățile publice s-au grăbit cu emiterea noilor cărți de identitate fără să existe infrastructura necesară pentru folosirea acestora în viața de zi cu zi. Cartea de identitate electronică ar trebui să fie un element de progres. Să ne simplifice viața și să ne ajute în relațiile cu autoritățile, sau diverse entități. Numai că acum este un element de regres, pentru că cetățeanul care are carte nouă electronică este pus pe drumuri.
În perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea Cărții Electronice de Identitate este suportată din fonduri externe, nerambursabile, prin PNRR. Datele înscrise în Cartea Electronică de Identitate în format tipărit sunt: numele, prenumele, cetățenia, dată nașterii, sex, imaginea facială, CNP și semnătura olografă. În format electronic, figurează toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.

sursa: TVR