Admiterea la liceu, propusă de Ministerul Educatiei în proiectul noii legi, stârnește în continuare nemultumiri

03.03.2023 - Într-un comunicat semnat de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Națională a Părinților se atrage atenția că încă un examen pentru admiterea la liceu înseamnă un stres suplimentar pentru școlarii de 13-14 ani. În plus, ar încuraja meditațiile și ar limita accesul în învățământul liceal.
Nici reducerea la maximum 60% a numărului de locuri care ar putea fi ocupate prin examen nu rezolvă aceste probleme.
”Vom avea la nivelul unei formațiuni de studiu elevi care vor fi evaluați fiecare în felul lui. Va fi o grupă de elevi evaluați doar după evaluarea națională, încă o grupă de elevi de evaluarea națională plus partea de admitere și ceilalți copii care vor candida pe locurile puține, CES-ul și copii de etnie romă”, a spus Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi din România.
”Învăţământul până în clasa a XII-a în România este obligatoriu şi gratuit, aşadar modul în care elevii ajung în învăţământul liceal ar trebui să fie un proces destul de simplu”, susține Miruna Croitoru, președintele Consiliului National al Elevilor.
Unele licee iau în calcul să organizeze concurs pe mai puține locuri decât cele propuse de Ministerul Educației. La Colegiul "Mihai Viteazul" din Capitală, spre exemplu, procentul ar putea fi chiar și de 30%.
”Profesorii din Colegiul National Mihai Viteazu, da , își doresc această admitere, dar făcută cumva după niște criterii specifice liceului, care să reprezinte publicul țintă pe care ni-l dorim”, a explicat Liliana Zaschievici, director al Colegiului Naţional Mihai Viteazu din București.
”Probabil că procentul va fi pentru primul an sub 50%. Daca această admitere ar fi fost organizată, în cazul nostru, de Colegiul Național I. L. Caragiale, am fi mers pe 100 %. Atâta vreme cât vorbim de subiecte standardizate, unice care se vor face în afara școlii, nu ne-am hazarda să mergem pe un procent mai mare pentru primul an”, a subliniat Andreea Bodea, director la Colegiul Național I. L. Caragiale din Capitală.
În actualul proiect, Ministerul Educației nu mai vrea ca subiectele de admitere în clasa a IX-a să fie făcute de liceele care organizează concurs.
”Din punctul meu de vedere, componenta aceasta care ţine de examene eludează subiectul esenţial care înseamnă şcoala pe care copiii au a o face. Aşa cum arată textul de lege până acum, nu dă deloc o soluţie de secol XXI la ceea ce înseamnă nevoia de apropiere a şcolii şi a modelelor, a nevoii de educaţie, de copii”, a apreciat Marian Staș, expert în educație.
În România, 4 din 10 adolescenți nu reușesc să ajungă în învățământul liceal. La mijlocul săptămânii viitoare, legile Educației vor fi prezentate Guvernului, după care vor fi trimise Parlamentului pentru dezbatere.

sursa: TVR Info