Ministerul Educației vrea profesori motivați cu bonusuri și premii

13.01.2025 - Bonusuri și premii, nu salarii în funcţie de performanță. Ministrul Educației vrea astfel să-i motiveze pe profesori. Daniel David consideră că salariul de baza trebuie să reflecte respectul acordat meseriei, iar recompensele să fie calculate prin indicatori de performanță. Va mai dura până când acest sistem va fi pus în practică. Deocamdată, Ministerul își propune să definească criteriile. „Principiul e bun, dar greu de pus în practică” sunt de părere mulți profesori. La fel și experțîi în educație.
Daniel David, ministrul Educaţiei: Începem să nu mai avem suficienți profesori și atunci trebuie să venim cu a crește rolul și a îmbunătăți profilul și rolul social pt profesia didactică.
În prima conferință de când este ministru al educației, Daniel David a vorbit despre salariile din învățământ – deloc atractive pentru tinerii absolvenți. În prezent un profesor debutant câștigă puțîn peste 4 mii de lei în mână. Ministrul își dorește că dascălii să vină motivați la ore. O recompensă suplimentară ar putea fi o soluție.
Daniel David, ministrul Educaţiei: Dincolo de un salariu decent, cred, eu am această abordare meritocratică, de a veni cu indicatori de performanță dar în formă unor bonusuri, premii lucruri suplimentare față de un salariu de bază.
Până la finalul lunii mai ministerul vrea să vină cu criterii clare, care să permită acordarea de premii și bonusuri, pe lângă salariu. Profesorii cred că măsură e greu de pus în practică.
Sorin Hagiu, prof., directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata, judeţul Timiş: Nu cred că ar putea există nişte descriptori universali, la nivel ţară şi cred că ar trebui să mergem pe comunităţi şcolare, pe nevoile fiecărei comunităţi.
Iulia Măndășescu, prof., Şcoala Gimnazială Specială pentru Surzi Nr.1 Bucureşti: Aceşti indicatori trebuie făcuţi foarte obiectiv, foarte coerent. Ca principiu, salarizarea diferenţiată în funcţie de performanţă poate că ar fi motivantă pentru profesorii noi care intră în sistem.
David Pîrneci, prof., Şcoala Profesională Germană Kronstadt, Braşov: Pe lângă această grilă suplimentară ar trebui neapărat bani în plus pentru profesorii care predau în mediul rural, pentru că ei să fie atraşi. Acest tip de salarizare suplimentară nu şi-a arătat eficienţa în celelalte sisteme educaţionale.
Rezervați sunt și experții în educație.
Marian Staș, expert în educație: Ce stimulent să am pentru a încuraja performanță în momentul în care toată lumea este fixată pe post, pe viață. Există performanță profesională și performanță profesională din partea profesorilor. Să definesc performanța și în ceea ce privește dascălii care pregătesc de pildă copiii pentru competiții naționale și internaționale, după cum pot să definesc mai tulburător și mai profund performanța oamenilor ălora care ii ajută pe copii să-și depășească propria lor condiție. Mă întreb cum poate fi cuantificat corect.
Aproape 230 de mii de profesori predau în învățământul preuniversitar. 16 % dintre aceștia primesc gradație de merit, adică un spor de 25 % din salariul de baza. Gradatia de merit se acordă o perioada de 5 ani și doar în urmă unui concurs susținut de cadrul didactic.

sursa: TVR