Ministrul Transporturilor: Pe 14 iunie va fi prima cursă, Bucureşti – Constanta

05.06.2024 -  România avansează lent spre Occident pe calea ferată. Şi are de azi 5 vagoane și 2 locomotive modernizate la standarde europene de CFR Călători, din fonduri proprii. Iar în curând acestea vor intra în circulaţie. Din păcate însă, locomotivele, care pot atinge până la 200 de kilometri pe oră, nu vor putea fi folosite la potenţialul real. Pentru că vor circula pe șine, unde viteza medie este de 5 ori mai mică.
Scaune rabatabile, la fel ca în avion, display-uri atât în interiorul vagonului, cât și în exteriorul acestuia, de pe care călătorii pot afla cât timp mai au până la destinaţie, dar şi un dispozitiv de tip SOS prin care pasagerii pot lua legătura cu mecanicul locomotivei în caz de urgenţă. De acestea vor avea parte românii care vor călători cu trenul. 
Nu toți, însă. Pentru că numai 5 vagoane şi 2 locomotive sunt norocoase. 
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: 14 iunie va fi prima cursă Bucureşti – Constanţa. Aceste vagoane şi locomotive au fost făcute din venituri proprii. Au foarte multe proiecte în derulare de modernizare, de exemplu încă 7 contracte, aproape 1 miliard de euro.
Modernizarea la standarde europene a costat jumătate de milion de euro, de bucată. 
Traian Preoteasa, director general CFR Călători: Avem 139 de vagoane în fabricile de vagoane, care vor fi modernizate în 2 ani, conform programului PNRR şi avem 55 de locomotive. Financiar, noi să zicem că banii de investiţii i-am găsi. Avem 2 variante de investiţii din amortisment sau profit. Noi avem profit. 
Locomotivele modernizate pot atinge 200 de kilometri pe oră, dacă ar avea și unde. Dar, pe şinele de la noi din ţară, viteza medie a trenurilor de călători este de 45 de km pe oră. Iar micile tronsoane de cale ferată care se modernizează sunt precum o picătură în ocean. 
Cel mai recent exemplu este linie directă care leagă Bucureşti – Giurgiu, dată în folosinţă chiar în acest weekend. Călătoria care oricum durează de două ori mai mult decât dacă am fi mers cu maşina, s-a prelungit cu jumătate de oră. 
Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură: Viteza maximă care poate fi atinsă de trenuri de călători este de 160 de km/oră, pe anumite porţiuni de pe magistrala Bucureşti – Constanţa. Mai ating trenurile 160 pe Simeria – Sighişoara. Ambele trebuie făcute: şi infrastructură şi material rulant. Nu poţi să laşi infrastructura şi să cumperi trenuri noi pentru că o să ajungi cu trenurile noi cu ghilimelele de rigoare prin gropi şi buruieni.
Trenurile din România ajung cu ani întârziere în gări. Ultima raportare oficială pe această temă arată că, în 2023, trenurile de la noi din ţară au întârziat, cumulat, mai bine de 8 ani, aproape dublu faţă de anul 2020. 
Autorităţile nu sunt străine de aceste lucruri şi vin cu promisiuni că, într-o bună zi, vom călători cu trenul la standarde europene.

sursa: TVR