270 de mii de elevi în 450 de unităti de învătământ. Infrastructura şcolară este o problemă în Capitală

08.12.2025 - Imaginaţi-vă populaţia municipiului Iaşi, 270 de mii de suflete – atâţia elevi învaţă în Bucureşti în şcolile de stat. Şi se înghesuie în 450 de unităţi de învăţământ, în două şi chiar în 3 schimburi, deşi autorităţile nu recunosc acest lucru. Infrastructura şcolară este o problemă pe care primarul general ar trebui să o aibă mereu în atenţie, deşi nu intră în atribuţiile sale. Este o realitate că Bucureştiul are nevoie de o strategie de dezvoltare a reţelei şcolare care să ţină cont de dinamica oraşului.
Ora 14.40 de minute. Final de program pentru mai mulţi elevi de clasa a III-a. Suntem la Şcoala Gimnazială 195, sector 3, Bucureşti.  2.000 de copii învaţă aici. Este cea mai mare şcoală din Bucureşti şi chiar din ţară.
Părinţii spun că sunt trei schimburi. Conducerea unităţii de învăţământ spune că sunt două, dar învaţă trei serii de copii. S-a ajuns aici pentru că şcoala este într-un proces de modernizare şi extindere. Aşa că la interior spaţiul îi strânge pe toţi, iar la exterior, mult zgomot şi mult praf.
Din lipsă de spaţii, pe durata lucrărilor unele clase învaţă în containerele amplasate lângă şcoală.
Ne mutăm la Şcoala Gimnazială 280, în sectorul 5. Treptat, de la ora 18.20, cea de-a treia serie de elevi pleacă acasă. Afară e beznă.
La Şcoala 280 sunt înscrişi în jur de 1.600 de elevi, şcolarizaţi în două sedii. Teoretic învaţă şi ei în două schimburi. Practic… sunt trei.
Din acest an şcolar legea interzice învăţământul în trei schimburi. Dar şcolile au găsit acest artificiu cu două schimburi şi trei serii. Adică unii elevi învaţă de la 8 dimineaţa, alţii de la 11.00 şi alţii de la 14.00. Programul a fost aprobat de Inspectoratul Şcolar Bucureşti. Directorii preferă să nu facă declaraţii.
În Bucureşti sunt 450 de şcoli de stat în care învaţă aproape 270.000 de elevi. Cât populaţia din municipiul Iaşi, fără zonele metropolitane, conform recensământului din 2021. E o realitate că spaţiile nu mai sunt suficiente şi e nevoie de şcoli noi, ridicate de la zero. Responsabilitatea principală o au primarii de sector, pentru că unităţile de învăţământ sunt în subordinea lor. Dar misiunea primarului general este aceea de a supraveghea că infrastructura ţine pasul cu oamenii şi cu nevoile lor.

sursa: TVR Info