
26.09.2025 - Evaluările Naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor arăta diferit, anul acesta. Ministerul Educației a anunţat că vor semăna cu testările internaționale, tip PISA. Deși evaluările se fac din 2013 încoace, nimeni nu a publicat până acum un raport la nivel național cu rezultatele acestora. Situația s-ar putea schimba, din acest an.
Noutatea cu care vin Evaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a în acest an şcolar este apropierea de modelul testărilor internaţionale, în special PISA, care verifică aplicarea cunoştinţelor în viaţa reală, în situaţii concrete.
Luiza Tănase, profesor pentru învăţământ primar, Şcoala Gimnazială 145: Ar trebui să ne bazăm mai mult pe competenţe, ceea ce şi încercăm să facem şi nu doar pe acumulare de cunoştinţe. De exemplu, la clasa a II-a a de făcut bilet sau scrisoare, trebuie să ţină minte paşii, iar în zilele noastre nu prea mai trimiţi bilete sau scrisori.
Diana Răducanu, director adjunct, Liceul Teoretic „Jean Monnet”: Problema este ca cerinţele de la aceste evaluări să folosească acele conţinuturi pe care noi le avem în programa şcolară. Formularea cerinţelor depinde de cel care construieşte itemii respectivi, dar trebuie să plece de la conţinuturile din programa şcolară. Dacă pleacă de la conţinuturile din programele şcolare din alte ţări evident că nu se mai lipesc unele de celelalte.
Apar şi îngrijorări legate de predare, care ar trebui să fie modificată, dacă există intenţia de a testa aplicarea cunoştinţelor în viaţa reală.
Mircea Berindei, director, Şcoala Gimnazială Nr. 145: Eu consider ca fiind o măsură bună în ideea în care itemii pe care îi avem să fie şi itemi de tip PISA pentru că vor ieşi elevii noştri, adică vor începe să lucreze altfel. Prin urmare, oricare vor fi rezultatele anul acesta vom vedea ulterior cum vor putea îmbunătăţi şi cum ne vom putea recalibra.
O altă noutate este extinderea competenţelor evaluate pentru o relevanţă curriculară mai mare. Practic, intenţia este de a ieşi din logica de a testa doar Limba română, Matematica şi Ştiinţele Naturii.
Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării: Să fie o testare mai relevantă, pentru mai multe competenţe, mai legată de viaţa de zi cu zi, iar informaţiile să-i ajute pe copii să evolueze, să se dezvolte. (întrebare: Trebuie schimbată şi predarea?) În timp. Treptat vor trebui să facă aceste lucruri, de aceea avem şi ore remediale, de aceea avem şi 25% din timp tocmai pentru activităţi remediale, inclusiv la nivelul gimnaziului.
Părinţii şi profesorii vor şti şi ei cum s-au descurcat elevii.
Diana Răducanu, director adjunct, Liceul Teoretic „Jean Monnet”: Până anul trecut, rezultatele erau sub formă de coduri. Nici părinţii, nici profesorii, nici elevii nu înţelegeau exact nivelul la care se află, nu se puteau raporta nici la ei înşişi, nici la alţii şi era doar un moment bifat în calendarul examenelor. Anul trecut au fost transformate acele coduri sau au fost dublate acele coduri cu punctaje. Practic, am putut să avem şi o formă de evaluare asemănătoare cu ceea ce avem noi, cu sistemul nostru.
În acest an şcolar, evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a durează din 12 până pe 28 mai.
sursa: TVR
Noutatea cu care vin Evaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a în acest an şcolar este apropierea de modelul testărilor internaţionale, în special PISA, care verifică aplicarea cunoştinţelor în viaţa reală, în situaţii concrete.
Luiza Tănase, profesor pentru învăţământ primar, Şcoala Gimnazială 145: Ar trebui să ne bazăm mai mult pe competenţe, ceea ce şi încercăm să facem şi nu doar pe acumulare de cunoştinţe. De exemplu, la clasa a II-a a de făcut bilet sau scrisoare, trebuie să ţină minte paşii, iar în zilele noastre nu prea mai trimiţi bilete sau scrisori.
Diana Răducanu, director adjunct, Liceul Teoretic „Jean Monnet”: Problema este ca cerinţele de la aceste evaluări să folosească acele conţinuturi pe care noi le avem în programa şcolară. Formularea cerinţelor depinde de cel care construieşte itemii respectivi, dar trebuie să plece de la conţinuturile din programa şcolară. Dacă pleacă de la conţinuturile din programele şcolare din alte ţări evident că nu se mai lipesc unele de celelalte.
Apar şi îngrijorări legate de predare, care ar trebui să fie modificată, dacă există intenţia de a testa aplicarea cunoştinţelor în viaţa reală.
Mircea Berindei, director, Şcoala Gimnazială Nr. 145: Eu consider ca fiind o măsură bună în ideea în care itemii pe care îi avem să fie şi itemi de tip PISA pentru că vor ieşi elevii noştri, adică vor începe să lucreze altfel. Prin urmare, oricare vor fi rezultatele anul acesta vom vedea ulterior cum vor putea îmbunătăţi şi cum ne vom putea recalibra.
O altă noutate este extinderea competenţelor evaluate pentru o relevanţă curriculară mai mare. Practic, intenţia este de a ieşi din logica de a testa doar Limba română, Matematica şi Ştiinţele Naturii.
Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării: Să fie o testare mai relevantă, pentru mai multe competenţe, mai legată de viaţa de zi cu zi, iar informaţiile să-i ajute pe copii să evolueze, să se dezvolte. (întrebare: Trebuie schimbată şi predarea?) În timp. Treptat vor trebui să facă aceste lucruri, de aceea avem şi ore remediale, de aceea avem şi 25% din timp tocmai pentru activităţi remediale, inclusiv la nivelul gimnaziului.
Părinţii şi profesorii vor şti şi ei cum s-au descurcat elevii.
Diana Răducanu, director adjunct, Liceul Teoretic „Jean Monnet”: Până anul trecut, rezultatele erau sub formă de coduri. Nici părinţii, nici profesorii, nici elevii nu înţelegeau exact nivelul la care se află, nu se puteau raporta nici la ei înşişi, nici la alţii şi era doar un moment bifat în calendarul examenelor. Anul trecut au fost transformate acele coduri sau au fost dublate acele coduri cu punctaje. Practic, am putut să avem şi o formă de evaluare asemănătoare cu ceea ce avem noi, cu sistemul nostru.
În acest an şcolar, evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a durează din 12 până pe 28 mai.
sursa: TVR