Google: Ce au căutat cel mai mult românii în perioada pandemiei

17.04.2020 - La începutul lui 2020, noul coronavirus a fost mai întâi o supiciune, apoi o veste despre o boală nouă dintr-o țară mare, dar îndepărtată geografic. A căpătat apoi un nume științific și s-a transformat în pandemie, a ajuns în Europa și, inevitabil, în România. Totul în aproape două luni. Pe 26 februarie, autoritățile anunțau primul caz de COVID-19, pacient confirmat dar fără simptome în țara noastră. De atunci veștile privind Covid-19 și toate efectele pe care le-a stârnit se rostogolesc încă pe toate canalele de comunicare.
Privind în baza de date și în evidențele unuia dintre cele mai accesate motoare de căutare, aflăm care sunt subiectele care au stârnit cel mai mult curiozitatea românilor, în ultima lună: CORONAVIRUS – peste 500 de mii de căutări în data de 3 aprilie și  DECLARAȚIA PE PROPRIE RĂSPUNDERE (modele și variante online) - peste 250 mii de căutări în ziua de 24 martie, respectiv, peste 150 mii, pe 22 și 26 martie.
Dar, în plină pandemie, viața are sărbătorile și curiozitățile ei. Topul nu e urmat cum poate s-ar crede de căutări conexe COVID-19. Pe 11aprilie, peste 100.000 de români au fost interesați de Sărbătoarea de Florii. Pe 3 aprilie peste 100 de mii de căutări s-au referit la Darko Peric, actorul din serialul  Casa de Papel care a locuit în Drumul Taberei. Pe 25 martie, tot atâția români voiau să știe de ce a demisionat fostul ministru al sănătății, Victor Costache, iar pe 24 martie, peste 100 de mii de conaționali căutau detalii despre cazul chinezului care a murit de hantaravirus, stârnind îngrijorare în China.
Din perspectiva termenilor, în ultimele 3 luni, interesul românilor a crescut  în ceea ce privește termeni conecși fenomenului care ne tulbură atât de mult viața,  acest interes fiind practic inexistent înaintea fenomenului. De pildă cuvântul CONTACȚI ne-a stârnit semnificativ interesul în doua zile, pe 9 și 12 martie, deși graficele ne arată că în afara acestei curiozități punctuale, termenul  nici nu exista... în sfera noastră de interes.
IZOLETĂ are cam aceeași poveste grafică în statistici: cvasi-necunoscut până acum, a început să ne incite curiozitatea pe 3 martie, cunoscând un vârf de popularitate în 17 martie.
Sintagmele STARE DE URGENTA și ORDONANȚĂ MILITARĂ erau și ele lipsite de interes pentru majoritatea românilor. Căutarea lor acerbă lor se vede în graficele motorului de căutare analizat doar din 11 martie, cu un vârf de interes în 14 martie pentru starea de urgență și 29 martie pentru ordonanța militară. Ulterior datei de 14 martie, sintagma stare de urgență pare să nu-i mai intereseze pe internauţi, dar ORDONANȚA MILITARĂ cunoaște vârfuri relevante de interes, până astăzi, la fiecare nouă modificare.
În ciuda satirei manifestate în această perioadă de unii dintre noi la adresa altora, subiectul SPĂLAT PE MÂINI a prezentat un interes cvasi-constant în căutările românilor, înregistrând vârfuri frecvente: pe 23 ianuarie, 11 februarie, 23-25 februarie, 4, 11,16-18, 23,27, 30-31 martie, 1, 5 și 8 aprilie, dar și anterior acestei perioade COVID-19.