Mult așteptatele planuri cadru pentru învățământul liceal, temeri în rândul profesorilor. Până pe 6 martie, oricine poate trimite la Ministerul Educației observații și propuneri

10.02.2025 - Noile planuri cadru de la liceu par o misiune imposibilă. Propunerile făcute de minister sunt privite deopotrivă cu entuziasm, dar și cu suspiciune. Ani la rând, profesorii au cerut flexibilitate în orarul liceenilor. Acum, ideea schimbării este întâmpinată cu rezistenţă. Teama unora dintre profesori că nu-şi vor mai putea completa norma de ore nu este una justificată, spun experţii în educaţie, care susţin că dascălii au şansa să-şi extindă competenţele.
Mult așteptatele planuri cadru pentru învățământul liceal, care n-au mai fost schimbate de mai bine de 10 ani, aduc teamă în rândurile unora dintre profesori, care cred că vor rămâne cu mai puține ore în norma de predare.
Experții în educație explică rezistența față de schimbările din sistem.
Mirela Ștețco, expert în educaţie: Una dintre principalele dificultăți este legată de faptul că ei se raportează la arhitectura de sistem pe care o avem acum, la cum sunt formați profesorii acum, la cursurile pe care le au acum, la felul în care ne uităm la discipline și la numărul de ore acum, la norma didactică. Cred că nu i s-a oferit foarte clar profesorului o imagine coerentă asupra schimbării de paradigmă pe care vrem s-o aducem.
Cadrele didactice trebuie să se adapteze și altor provocări ale momentului – predarea materiilor unor generații pentru care inteligența artificială e parte din proces.
Daniela Orășanu, director Colegiul Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: Digitalizarea e o necesitate chiar dacă nu ne place. Trăim într-o lume care se schimbă într-un ritm extrem de accelerat. Nu au cum să facă față planurile cadru care funcționează în acest moment cu tot ceea ce este.
Mircea Bertea, președinte Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România: Din păcate, și o spun cu toată responsabilitatea și cu durere în suflet, nu ne mai pregătim, noi, profesorii, cum ne-am pregătit în tinerețe. De la învățători sunt preocupați să aibă after school, să câștige bani, n-au timp să se mai pregătească pentru ‘data viitoare’.
Întrebări, dar și așteptări au și unii dintre directorii de liceu.
Ion Ionici, director Liceul Teoretic „Jean Louis Calderon” din Timișoara: Știți un minus al planurilor cadru? Cred că ar trebui puse acolo la a XI-a și la a XII-a 8 ore de opțional. Nu știu dacă ministerul o să mă lase să aleg la o clasă 8 opționale, iar copiii să aleagă 8 opționale. Și aici e o mare problemă. Vom avea încredere în minister când lucrurile ne vor fi clare și explicate.
Pentru a-i liniști pe profesori, Ministerul Educației organizează mai multe dezbateri. Primele discuții vor avea loc marți.

CALENDAR DEZBATERI PENTRU PLANURILE CADRU

București – 11 februarie

Cluj-Napoca – 14 februarie

Iaşi – 25 februarie

Timișoara – 4 martie

Dezbatere online – 6 martie.

Daniel David, ministrul Educației: Vreau să învățăm să facem această dezbatere. Așa, laude și critici sau înjurături nu contribuie la dezbatere, mai ales că eu am spus foarte clar că proiectele care vor rezulta trebuie să aibă un suport larg în comunitate, altfel restartăm procesul. (…) Vă rog înainte de a participa, participați serios, dar citiți lucrurile și atunci vom găsi soluții bune.
Până pe 6 martie, oricine poate trimite la Ministerul Educației observații și propuneri legate de noile planuri cadru.
Dacă vor fi aprobate, modificările vor intra în vigoare din anul școlar 2026-2027.

sursa: TVR