
19.03.2025 - Adaosul comercial practicat de comercianți ar putea fi afisat lângă preț și la fel de vizibil. Asta prevedea un proiect al ANPC care însă a fost retras la doar câteva ore de lansare. Consumatorii au apreciat inițiativa, dar comercianții nici nu vor să audă. Astăzi au mers la Guvern pentru a-i cere și premierului să renunțe la idee. Dupa discutii însă, proiectul a revenit în dezbatere publică.
Potrivit proiectului, operatorii economici sunt obligaţi să informeze consumatorii și să inscripționeze pe produs sau în imediata vecinătate adaosul comercial aplicat în raport cu preţul de bază al producătorului.
Inscripția trebuie să se facă în acelaşi câmp vizual în care este afişat preţul, folosind aceleaşi caractere, culoare, mărime şi alte caracteristici precum cele utilizate la evidenţierea preţului produsului.
Ce spun oamenii:
Cred că fiecare persoană care cumpără ceva trebuie să știe mai multe informații despre produsul pe care îl cumpără. Mi se pare foarte OK.
Mi s-ar părea OK, pentru că vedem la fiecare comerciant ce adaos bagă.
Nu de aceeași părere sunt și comercianții.
Radu Burnete, director executiv, Confederaţia Patronală Concordia: Acum ce facem, afișăm tot? Eu vă spun sincer că nu am auzit nicăieri în lume de așa ceva.
Cătălin Scarlat, reprezentantul unei reţele de magazine: Va fi un cost pentru a modifica aplicația astfel încât să se facă treaba asta automat. Doar că deocamdată nu știm la ce să ne raportăm. La prețul producătorului? La prețul distribuitorului? Dacă sunt mai mulți distribuitori? Mă gândesc că este o muncă pe care o facem în plus, fără a avea prea multe rezultate.
La câteva ore de la lansare, proiectul ANPC a fost retras temporar pentru rectificări juridice.
Dragoş Frumosu, preşedinte, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Industria Alimentară: Nu este rău că avem la produsele alimentare pentru că astăzi 70% dintre produsele alimentare sunt din import. Este important să vedem cât adaos au cele din import și cât au cele românești. Dacă îi întrebați, vă declară 3 sau 4%, dar în realitate dacă va uitați pe contractele care suportă taxe, atunci adaosul comercial este peste 30 sau 35% și acest procent se regăsește în bugetul de marketing. El este un adaos comercial căruia eu îi spun „mascat”. De exemplu, avem tot felul de taxe care înseamnă taxa de raft, taxa de revistă, taxa de reclamă, cu ani în urmă era și taxa de deschidere de nou magazin.
sursa: TVR
Potrivit proiectului, operatorii economici sunt obligaţi să informeze consumatorii și să inscripționeze pe produs sau în imediata vecinătate adaosul comercial aplicat în raport cu preţul de bază al producătorului.
Inscripția trebuie să se facă în acelaşi câmp vizual în care este afişat preţul, folosind aceleaşi caractere, culoare, mărime şi alte caracteristici precum cele utilizate la evidenţierea preţului produsului.
Ce spun oamenii:
Cred că fiecare persoană care cumpără ceva trebuie să știe mai multe informații despre produsul pe care îl cumpără. Mi se pare foarte OK.
Mi s-ar părea OK, pentru că vedem la fiecare comerciant ce adaos bagă.
Nu de aceeași părere sunt și comercianții.
Radu Burnete, director executiv, Confederaţia Patronală Concordia: Acum ce facem, afișăm tot? Eu vă spun sincer că nu am auzit nicăieri în lume de așa ceva.
Cătălin Scarlat, reprezentantul unei reţele de magazine: Va fi un cost pentru a modifica aplicația astfel încât să se facă treaba asta automat. Doar că deocamdată nu știm la ce să ne raportăm. La prețul producătorului? La prețul distribuitorului? Dacă sunt mai mulți distribuitori? Mă gândesc că este o muncă pe care o facem în plus, fără a avea prea multe rezultate.
La câteva ore de la lansare, proiectul ANPC a fost retras temporar pentru rectificări juridice.
Dragoş Frumosu, preşedinte, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Industria Alimentară: Nu este rău că avem la produsele alimentare pentru că astăzi 70% dintre produsele alimentare sunt din import. Este important să vedem cât adaos au cele din import și cât au cele românești. Dacă îi întrebați, vă declară 3 sau 4%, dar în realitate dacă va uitați pe contractele care suportă taxe, atunci adaosul comercial este peste 30 sau 35% și acest procent se regăsește în bugetul de marketing. El este un adaos comercial căruia eu îi spun „mascat”. De exemplu, avem tot felul de taxe care înseamnă taxa de raft, taxa de revistă, taxa de reclamă, cu ani în urmă era și taxa de deschidere de nou magazin.
sursa: TVR